Kan ansiktsigenkänning via skärmar vara ett verktyg för din internkommunikation?
Ansiktsigenkänning har de senaste åren gått igenom en snabb utveckling. Tekniken används till exempel på flera amerikanska flygplatser för incheckning och passkontroll. Den franska regeringen har presenterat ett förslag med en smartphone-app som kommer att kräva av medborgare att logga in med sina ansikten för att få tillgång till en rad offentliga tjänster. I Kina kräver man sedan i december förra året att kunden går med på att få sitt ansikte scannat för att få skaffa ett nytt mobilabonnemang. Huawei marknadsför sin ansiktsigenkänning till afrikanska städer.
Fler exempel…. Kinesiska myndigheter har installerat ansiktsigenkänning på den offentliga toaletten vid Himmelstemplet i Peking. I utbyte mot ansiktsscanning får besökaren 60 cm toapapper. Anledningen uppges vara att man upptäckt att stora mängder toalettpapper stulits från toaletten i fråga.
Den spanska elcykeln X One kan bara användas av de som har godkänts av ägaren. Ansiktsigenkänningen använder kameran i Android-pekskärmen – och datorn låser drivlinan för tjuven.
För många människor i hela världen över är självklart att öppna telefonen genom att sätta mobilens kamera framför ansiktet.
Den svenska polisen gick för några veckor sedan ut och berättade att man kommer att använda sig av ansiktsigenkänning för att identifiera brottslingar. Om det finns en bild på den misstänkte personen så kan systemet söka efter personen i fråga.
Det råder såklart delade meningar om ansiktsigenkänning är bra eller om det är ett hot mot vår integritet. Men faktum är att det är en teknik som finns och som används på många platser och i många sammanhang.
Ansiktsscanning som fungerar tillsammans med digitala informationstavlor kan skapa möjligheter. Om dina medarbetare kommer till jobbet och kameran känner igen dem, så kan informationen på skärmen anpassas efter varje person. ”Dagens möten”. ”Viktiga nyheter”. ”Semlor i fikarummet kl 15”.
Det kan bli både effektivt och personligt på ett trevligt sätt, men det kan förstås också uppfattas som obehagligt och integritetskränkande. Men rätt avvägt, vem vet, kanske kan det vara ett intressant verktyg i din interna kommunikation.